پیش از یاد دادن دستور پخت روستی نگاهی به پیشینه آن داشته باشیم. سوئیس یک کشور کوچک اروپایی است که مردمانی بافرهنگ و تحصیل‌کرده دارد. کشور سوئیس بهشتی کوچک برای گردشگران از سراسر جهان است. همچنین، با توجه به رتبه‌بندی‌های جهانی سوئیس یکی از بهترین کشورها برای تولد، زندگی و خوشبختی است. سوئیس در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به عنوان بهترین کشور برای زندگی معرفی شد. علاوه بر این، در جدیدترین آماری که سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ از شادترین کشورهای جهان منتشر کرد، سوئیس در مقام سوم قرار دارد. شهر زوریخ سوئیس، دومین شهر زیبا در دنیا است که شاخص کیفیت زندگی در آنجا بسیار بالا می‌باشد.

فرهنگ غذایی افراد این کشور برگرفته از سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا است. در رستوران‌های سوئیس غذاهای بین المللی کمتر پیدا می‌شود. منوی غذایی رستوران‌های سوئیس متشکل از غذاهای ناب محلی است.

پنیر مخصوص سوئیس و سوسیس، بخش جدایی‌ناپذیر غذاهای سوئیسی می‌باشد. به همین دلیل، کمتر کسی پیدا می‌شود که از طعم خوشایند غذاهای سوئیسی لذت نبرد و بتواند از آن‌ها صرف نظر کند. علاوه بر پنیر و سوسیس مردم این کشور علاقه خاصی به انواع سبزیجات مخصوصا گل کلم، اسفناج، هویج، سیب‌زمینی و قارچ دارند. سیب‌زمینی و قارچ یکی از ترکیبات اصلی غذاهای سوئیسی است. در بین این مواد غذایی، سیب‌زمینی از محبوبیت زیادی در بین مردم کشور سوئیس برخوردار است و به نوعی غذای اصلی و مهم آن‌ها محسوب می‌شود. سوئیسی‌ها آنقدر به سیب‌زمینی علاقه‌مند هستند که می‌توانند از آن غذاهای متنوعی تهیه کنند. علاوه بر غذاهای محلی، کشور سوئیس در زمینه شیرینی‌جات نیز شهرت جهانی دارد. شکلات‌های سوئیسی از محبوبیت خاصی در بین سایر کشورها برخوردار است. در ادامه با دستور پخت روستی یکی از معروف‌ترین غذاهای سوئیسی که از سیب‌زمینی تهیه می‌شود آشنا خواهید شد.

روستی

روستی، غذای خوشمزه‌ای است که طرفداران و عاشقان سیب‌زمینی سرخ کرده آن را خیلی دوست دارند. روستی در ابتدا توسط کشاورزان استان برن تهیه می‌شد و غذای اصلی آن‌ها در وعده صبحانه بود. اما طولی نکشید که آوازه آن در کل سوئیس و سپس جهان پیچید. روستی یک غذای بی‌دردسر و ساده است که به عنوان یک پیش‌غذا و یا غذای اصلی با گوشت، تخم‌مرغ و سبزیجات سرو می‌شود.

مواد لازم برای تهیه روستی:

سیب‌زمینی درشت : دو عدد

کره‌ی ذوب شده: دو قاشق غذا خوری

روغن سرخ کردنی: یک چهارم پیمانه

نمک و فلفل سیاه و ادویه‌های دلخواه: به مقدار لازم

طرز تهیه روستی:

  1. سیب‌زمینی‌ها را به خوبی بشویید و پوست بگیرید. سپس با رنده درشت یا رنده‌های برقی مخصوص رنده کنید.
  2. نمک و فلفل سیاه و سایر ادویه‌ها را به سیب‌زمینی‌های رنده شده اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مواد را به مدت ۵ دقیقه کنار بگذارید تا استراحت کنند.
  3. بعد از ۵ دقیقه تا جایی که ممکن است آب اضافی سیب‌زمینی‌ها را بگیرید. بهتر است برای این کار به اندازه یک مشت سیب‌زمینی برداشته و در دستتان خوب فشار دهید و در کاسه دیگری بریزید. لازم نیست که آب سیب‌زمینی‌ها را کاملا بگیرید. زیرا آب موجود در آن‌ها در فرآیند مغزپخت شدن نقش مهمی دارند. احتمالا سیب‌زمینی در این مرحله کمی تیره شده و تغییر رنگ می‌دهند که مسئله مهمی نیست و در کیفیت غذا تاثیر منفی ندارد. بنابراین لازم نیست که سیب‌‌زمینی‌ها را با آب بشویید، چرا که نشاسته آن از بین رفته و باعث می‌شود در هنگام پخت مواد از هم جدا شوند.
  4. در مرحله بعد کره‌ی ذوب شده را به محتویات اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید.
  5. حالا وقت سرخ کردن مواد روی اجاق‌گاز است. (با انواع اجاق‌گاز مسترپلاس آشنا شوید)

روش‌های مختلف سرخ کردن روستی

روستی را می‌توانید به دو شکل سرخ کنید:

  • یک تابه‌ی کوچک یا متوسط را با مواد پر کنید و مانند انواع کوکو بپزید.
  • به اندازه‌ی کتلت در دست‌تان به آن شکل بدهید و سپس سرخ کنید.

حتی می‌توانید از قالب‌های آماده‌ی نیمرو برای روستی‌های فانتزی‌تر استفاده کنید. اما مسئله مهم این است که در هر دو روش دستور پخت روستی، باید روغن موقع ریختن مواد، حسابی داغ باشد. برای درآوردن روستی به اندازه‌ی تابه، بهتر است مواد را کم‌کم در تابه بریزید و با پشت قاشق آن را صاف کنید. ضخامت آن بهتر است بین یک تا یک و نیم سانتی‌متر باشد. بعد، حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید سیب‌زمینی‌ها کم‌کم برشته و سرخ شوند. وقتی کناره‌ها طلایی شد و لایه‌ی بالایی سیب‌زمینی‌ها به رنگ شفاف درآمد، موقع برگرداندن است. در اندازه‌ی تابه حدود ۱۲ تا ۱۶ دقیقه و در اندازه‌ی قالبی حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

برای درسته برگرداندن روستی تابه‌ای می‌توانید آن را توی بشقاب سر بدهید، یک بشقاب دیگر روی آن بگذارید و برش گردانید، بعد هم دوباره به تابه منتقل‌ کنید.

برگرداندن سایزهای کوچک هم با یک کف‌گیر به راحتی انجام می‌شود. منتظر شوید تا روی دیگر روستی‌ها هم برشته شود، بعد روی حوله‌ی کاغذی روغن اضافه‌شان را بگیرید و با گوشت یا تخم‌مرغ در وعده صبحانه عصرانه یا شام سرو کنید. برای تزئین می‌توانید از پنیر، ماست سفت، گوجه‌فرنگی، پیازچه‌ی خرد شده و انواع سبزیجات استفاده کنید.

پس از یادگیری دستور پخت این غذای ساده و خوش‌طعم، می‌توانید طرز تهیه سوپ کدوحلوایی، نان زاپف و پودینگ سوئیسی را نیز بخوانید و از تهیه آن‌ها لذت ببرید.